Avui en dia tots els clubs del planeta
tenen el seu himne oficial, amb més o menys gust musical, més o menys fortuna
mediàtica.
També la FIFA des de el 1962 encarrega
al país organitzador una cançó oficial que identifiqui també amb més o menys
gust i més o menys fortuna l’esdeveniment.
Sense entrar en valoracions personals i gustos musicals, és que està
clar es que algunes d’aquestes cançons han aconseguit ser veritables números 1
arreu del món. Ricky Martin (La copa de la vida) al 98 i Shakira (Waka Waka ) al 2010 son els exemples més
identificables. La evolució d’aquestes cançons han fet que mica en mica s’hagi
perdut l’essència per la qual van estar fetes: L’emotivitat i la motivació per
les seleccions. Així, al 1962, la cançó és un rock and roll al més estil Elvis
motivant tot un país,
Al 1990 sí que es presenta una gran cançó on aconsegueix arribar a un país, Itàlia, i a tots el aficionats. Es la darrera cançó oficial de la FIFA que realment vol emocionar i motivar. A partir d’aquí seran cançons que volen tenir la màxima repercussió comercial però que poc o res tindran a veure amb el joc de la pilota.
Tot i així, a alguns països sí que continua la tradició d’aconseguir emocionar i per tant, motivar, a través de cançons relacionades amb el futbol. Els reis son els Anglesos i el Argentins. Anglaterra, sense resultats destacats des de el seu mundial al 66, va fer una gran campanya de motivació al 1990 on presentaven un dels millor equips i os es veien amb possibilitats de lluitar pel títol. Van encarregar una cançó a uns dels grups més reconeguts dels 80, New Order ( amb la participació de unes de les figures de la selecció: John Barnes), i va ser un exitàs tant comercial com esportivament. Anglaterra va arribar a semis caient contra Alemanya als penals. I Aprofitada és una cançó que el 1996, durant l’Eurocopa d’Anglaterra no deixarem d’escoltar durant anys i anys cada cop que ens volem referir a l’èpica del futbol: Football’s coming Home.
El rock xilè mai ha estat una referència...
al 1974 és la mateixa selecció alemanya la que canta la
cançó oficial i motiva tot un país i a ells mateixos (sembla que els hi va anar
bé…), al 1978 Argentina presenta un himne ja que no te lletra i al 1982 Espanya
presenta la cançó més passada de moda possible amb un pas doble cantat per
Plácido Domingo. Motiva? Gens ni mica…
Sense comentaris... Al nivell del Naranjito..
Al 1990 sí que es presenta una gran cançó on aconsegueix arribar a un país, Itàlia, i a tots el aficionats. Es la darrera cançó oficial de la FIFA que realment vol emocionar i motivar. A partir d’aquí seran cançons que volen tenir la màxima repercussió comercial però que poc o res tindran a veure amb el joc de la pilota.
Tot i així, a alguns països sí que continua la tradició d’aconseguir emocionar i per tant, motivar, a través de cançons relacionades amb el futbol. Els reis son els Anglesos i el Argentins. Anglaterra, sense resultats destacats des de el seu mundial al 66, va fer una gran campanya de motivació al 1990 on presentaven un dels millor equips i os es veien amb possibilitats de lluitar pel títol. Van encarregar una cançó a uns dels grups més reconeguts dels 80, New Order ( amb la participació de unes de les figures de la selecció: John Barnes), i va ser un exitàs tant comercial com esportivament. Anglaterra va arribar a semis caient contra Alemanya als penals. I Aprofitada és una cançó que el 1996, durant l’Eurocopa d’Anglaterra no deixarem d’escoltar durant anys i anys cada cop que ens volem referir a l’èpica del futbol: Football’s coming Home.
Veure les imatges de la selecció anglesa amb aquests cançó només
fa que prenguis simpatia per aquella selecció… Els anglesos no han deixat de
fer cançons de suport a la seva selecció, amb més o menys fortuna musical
(moltes d’elles basades en hits musicals anteriors) i sobretot, molt poca
fortuna esportiva pel nivell mostrat.
Argentina, que al seu mundial presenta
una cançó de les pitjors del mundial, sense cap mena de motivació, any rera
any, i a mida que es presenten problemes esportius i principalment al país,
treu l’orgull i el sentiment de tot un país on el mundial es el millor moment
per fer actes de patriotisme. Es possiblement el país on millor saben
aconseguir que tothom es bolqués amb la seva selecció, per molt malament que
estigui esportivament. Per mi, l’exemple més clar es el 2002. El país està un
en pou, la crisi fa que moles argentins hagin d’emigrar, la selecció no ha fet
bon paper en les darreres copes del món i no es de les grans favorites… Doncs
no serà la seva federació qui promogui una cançó, serà una marca comercial, la
cervesa Quilmes, qui encarregarà una cançó a un grup, La Mosca Tze Tze, que
aixecarà els ànims a tota la parròquia, a casa i fora. La cançó apel·la als
vells temps, fa un repàs a la història futbolera argentina que només provoca
sentiment d’orgull.
Quina enveja...
Esportivament,
fracàs absolut, no van passar de la primera fase… Quilmes no pararà cap any en fer comercials
amb el suport incondicional a la seva selecció. De grups que han fet cançons
futboleres argentines tenim moltíssims (Bersuit, el que més), i centrades en
Maradona encara més... La mano de Dios de Mèxic 86 serà la més famosa, i encara
que parli pràcticament només de Maradonas, la podríem incloure dins de les
cançons històriques relacionades amb el mundial.
Grande Diego
Com he dit al començament, totes els països
tenen cançons que volen que siguin les que els porti el més endavant possible
però sincerament crec que no aporten el sentiment de col·lectivitat, de nació,
que la fan les de Anglaterra i Argentina.
Quan més vagin forçant a les estrelles musicals a fer cançons específiques pel mundial, menys essència tindran.. Ho sento, no volem Pitbulls, JLo's, Shakiras i Martins...
Quan més vagin forçant a les estrelles musicals a fer cançons específiques pel mundial, menys essència tindran.. Ho sento, no volem Pitbulls, JLo's, Shakiras i Martins...
Un cop més, gran aportació Àlex !
ResponEliminaBrutal la reproducció que fan els Three Lions de les gran jugades d'Anglaterra.
Patètic el Plàcido Domingo. I bona la curiositat xilena.
Efectivament Bersuit en tenen algunes de molt potents.
Un drama, que un país amb tant valor musicalcomBrasil,hagi anat a fora a buscar un himne.Una llàstima.
Molt bona Àlex!! Gran recerca i molt documentat tot plegat.
ResponEliminaA mi em queden dubtes. No serà que els països en general, amb la globalització, cada vegada tenen menys sentiment patriota i això es tradueix en poques bones cançons regionals? o que el futbol, tot i ser fenòmen de masses, està cada cop més mal vist, per la gran quantitat de diners que mouen els contractes, i els bons musics no volen ser relacionats amb aquest show?. Potser s'hauria de passar a la vessant friqui, com Eurovisió, i veure què en surt....
Bona Àlex! Felicitats per les teves entrades al blog!
ResponEliminaPer mí, la cançó que més m'agrada sobre futbol és la de Jorge Ben "Fio Maravilha". No té relació amb el mundial però em fa imaginar una època on la selecció de Brasil brillava més que ningú.
https://www.youtube.com/watch?v=d7BbSoRCIKs