Evidentment, tot
esdeveniment esportiu té com a objectiu participar y lluitar per aconseguir el
màxim resultat possible. És l’abc d’una competició esportiva. Hi ha clar
favorits, alguns candidats, els outsiders, les “sorpreses”, les decepcions...
que al final del campionat seran valorats única i exclusivament per seu
resultat esportiu.
Però una competició de la
importància d’un mundial de futbol té un altre component que no es pot
qualificar esportivament, sinó econòmicament: El marketing. Aquí entren uns protagonistes que es juguen
molt més que guanyar o perdre per 1 a 0 un partit, es juguen uns diners que
creuen haver invertit per guanyar-ne més. M’estic referint a les marques
esportives que patrocinen a les seleccions.
El tema surt al cas perquè
aquest és el primer mundial en que Nike es presenta amb més seleccions patrocinades
que qualsevol altra marca. Es un canvi molt important dins el món del futbol,
ja que la marca americana fa menys de 20 anys no tenia cap presència en aquest
esport. És una casualitat? Evidentment que no. Estratègia comercial? Tota i
més... Noticia? També! Han aconseguit el que tinguem com assumit un fet de
dominació comercial que com he dit anteriorment, no només no tenien, sinó que
ni existien. La progressió i el camí que han recorregut ha fet canviar
totalment la visió comercial de la resta de marques, arrossegant a totes elles
a una guerra d’interessos comercials cap a jugador, equips i seleccions.
L’inici de tot aquest canvi
es pot marcar al mundial 94, celebrat als EUA, on Nike (que no participa de cap
manera), es dóna compte de la repercussió mediàtica (i per tant, publicitària i
comercial), que té un mundial de futbol. Nike tenia ben lligat el món de
l’esponsorització a jugadors i atletes de forma individual, però no havien
entrat en l’esponsorització de cap equip ja que als EUA no estava permesa.
Esponsor oficial de Micheal Jordan, però no dels Chicago Bulls... I així en
tots els esportistes i esports d’equip.
En aquest temps, les marques comercial als EUA son proveïdors de
material esportiu, no patrocinadors.
Però encara m’agradaria anar
més endarrera per situar el context i l’evolució d’aquest fenomen comercial: Es
considera el Leeds United com a primer equip o club en mostrar una marca esportiva
a la seva samarreta. Estem a l’any 1974 i la marca es Admiral, d’origen anglès
poc coneguda internacionalment. I perquè ho fan? Doncs per la demanda dels seus
aficionats a comprar la samarreta d’un equip que en aquest moment és dels més
importants d’Europa. I sí, és any del mundial d’Alemanya Federal i cap selecció
porta cap logo de cap marca a la seva samarreta. Si que es sap que Holanda
tenia Adidas com a proveïdor de material perquè Johann Cruyff, sempre tant seu,
va obligar a la orange a que li arrenquessin una franja de les tres típiques d’Adidas
perquè ell tenia contracte personal amb Puma. Si no haguessin cedit, Cruyff no
hauria jugat... Primera oportunitat perduda, que dirien ara els de marketing de
qualsevol marca esportiva... Estarem més de 20 anys sense acabar de voler treure un rendiment real...
Les famoses dues franges... Baixada clara de pantalons d'Adidas
L’any 1978, mundial
d’Argentina, el panorama es similar. Les marques fan de proveïdores de material
però no patrocinen, i per aquest motiu, les samarretes no porten logo. Hi ha
una altra petita excepció amb el cas d’Argentina, que si que porta Adidas perquè
es poden identificar clarament les franges i un logo molt petit.
Els anys 80 ja arriben
marques dins el món del futbol professional, però amb molt poc risc i sense
esperit de patrocini. Així ens trobem amb marques no molt potents ja que solen
ser d’àmbit nacional. Brasil està equipada al 82,86 i 90 per Topper!,
Anglaterra al 82 per Admiral, l’Argentina campiona del món del 86, Maradona
aixecant la copa amb una samarreta Le Coq Sportif..., la meravellosa Dinamarca
del 86 per Hummel, Itàlia, campiona al 82 vestida també per Le Coq Sportif però sense logo (de
fet, fins el 98 no ho mostrarà)... i podríem seguir així amb molts equips. I a les lligues domestiques passa exactament
el mateix... Recordem Meyba, Massana, Kelme... Tot els anys 80 amb oportunitats
perdudes...
Son anys dominats per
Adidas, la marca tradicionalment més lligada al món del futbol, però continuant
amb l’esperit de proveïdor de material.
La foto de Tardelli embogit va estar al imaginari durant tota la dècada dels 80.
On està el gall?
On està el gall?
... I ens plantem al famós
1994. Mundial dels Estats Units. La Brasil de Romario i Bebeto guanya i les
imatges dels seus gols i les seves celebracions donen la volta al món. I en
aquestes imatges el protagonista es la icónica samarreta groga, fabricada per
Umbro, que ja amb vista canvia el seu tradicional logo del diamant per la
mateixa paraula (anomenat isotipo en l’àmbit del disseny i marketing) i fer la
marca més reconeguda. Són realment els primers que han apostat per la selecció
brasilera, fent un contracte comercial per 4 anys. Un cop més, una marca
anglesa (com Admiral al 74), s’avança a les seves competidores. I seran els 4
anys en que comença la febre de compra de samarretes esportives per part del
consumidor.
Encara que ara ens ho facin creure, Nike no sempre ha vestit Brasil...
Això empeny a les altres marques (Adidas, Puma, i un novell
en el món del futbol, Nike) a apostar per contractes en els equips i les seleccions.
Perquè... on està Nike en el esdeveniment més important de l’any, celebrat al
seu país d’origen? Enlloc. Cap presència. Fins i tot la jove i novedosa selecció
local va equipada amb Adidas...
Però la
marca americana fa la aposta més gran feta per la companya des de la seva
fundació i decideix entrat en el món del patrocini a equips. I busca el
referent mundial del moment. I troba la selecció de Brasil. Li arravata el
contracte a Umbro i signa un contracte indefinit.
L’any 1998 Nike presenta el
seu primer equip amb una campanya mundial i amb un anunci televisiu que serà
recordat: “Aeroport”, on fan participar als jugadors de la selecció. L’estratègia comercial de la marca per el
mundial es basa amb la selecció campiona del món com a estandart, acompanyat de
un equip més per continent (res és casual), Holanda, EUA i Nigèria, on a més a
més, cada selecció vesteix d’un color diferent. Tot encarat a aconseguir
agradar al consumidor. Una estratègia similar a la que comença a fer a les
lligues domèstiques europees, on busca només un equip per lliga com a
identificador de la marca. Així, tenim al Inter a Itàlia, el Dortmund a
Alemanya, l’Arsenal a Anglaterra i el Barça a la lliga espanyola.
Brasil i Nike no guanyen el
mundial, guanya la França d’Adidas i Zindane, però la imatge de Ronaldo amb
Nike és més icónica.
Adidas i Puma, encara
dominadores, cada cop han de treballar més a contracorrent per anar competint
amb els americans. S’ha ficat pel mig un nou que no vol marxar...
2002. Nike guanya el seu primer mundial. Sembla que a partir d'ara ho tindrà fàcil.
Els anys 2000 són els de la
consolidació de Nike dins del futbol mundial, amb cada cop vestint més seleccions,
fins que ens trobem amb aquest 2014, on es presenta amb 10 equips, la marca que
més. Què porta per tal d’intentar guanyar el mundial?: Brasil, vaixell insígnia
de la marca, contractat indefinidament, anfritriona i favorita màxima, jugant
el partit inaugural contra Croàcia (ostres, també amb Nike, mala sort per les
altres marques...). La marca també porta
un grupet de seleccions que estan en un primer nivell d’expectatives: Holanda
(subcampiona), Portugal ,la mateixa Croàcia i dues grans novetats: França i
Anglaterra. França, lligada a Adidas des
de el 80, ha cedit a 300 milions d’euros per canviar de logo. La guerra aquí ha
estat criminal, doncs Adidas ha contraatacat comprant la samarreta de la selecció
de rugbi gal·la, en poder de Nike, i que a França quasi té més valors per als
aficionats.
Enfortir-te debilitant al rival....
El cas anglès és més difícil
d’entendre des de una perspectiva esportiva, doncs els resultats britànics no
son ni tenen vistes de ser gaire bons. Una selecció lligada a Umbro (marca anglesa) des de el 86, cau a l’òrbita
Nike més pels interessos a fóra de les illes, (Eua i Àsia), on el futbol anglès
sí que té una gran repercussió. Cal a dir que aquest canvi no ha estat ben
acollit pals fans anglesos, i ja veurem com repercuteix tant en la imatge de
marca com en els resultats econòmics a les illes.
Adidas no ha tingut més
remei que contraatacar posant molts diners damunt la taula. I va al per el
mundial amb tres seleccions campiones del món, Alemanya, inseparable, Argentina
i Espanya. Espanya, actual campiona del món, li surt a Adidas per la broma de
52 kilos l’any..
Puma té a Itàlia com a la
màxima potència, amb possibilitats de lluitar fins al final, i a Uruguai (dos
mundials en blanc i negre) com a outsider a fer un bon paper. Aquí es veu una
clara estratègia de marca, ja que Puma ha apostat sempre pels nous mercat,
possiblement no tant forts econòmicament, però si que li reporta una bona
publicitat i identificació de marca. Així, des de ja fa 3 mundials, la marca
alemanya aposta per pràcticament totes les seleccions africanes (només se li
escapa Nigèria).
Resum, entre les tres
marques, equipen 27 seleccions. Només la possible revelació Bélgica (amb
Burrda, marca d’origen suïs, de recent creació), pot colar-se entre les
millors. Joma (amb Honduras), Marathon (Equador), Ulhsports (Iran) i Lotto
(Costa Rica), poca repercussió tindran.
Burrda, els més llestos de la classe? Poca inversió... amb resultats?
La graella per marques per
aquest mundial queda així:
NIKE:
BRASIL, HOLANDA, ANGLATERRA,
PORTUGAL, FRANÇA, GRECIA, CROACIA, AUSTRALIA, COREA, ESTATS UNITS
ADIDAS:
ARGENTINA, ALEMANYA,
ESPANYA, MÉXICA, JAPÓ, NIGERIA, COLOMBIA, RUSSIA, BOSNIA
PUMA:
ITALIA, URUGUAI, SUISSA,
XILE, ARGELIA, CAMERUN, GHANA, COSTA D’IVORI
JOMA: HONDURAS
BURRDA: BELGICA
ULHSPORT: IRAN
LOTTO: COSTA RICA
Volen les marques guanya el
mundial? Evidentment que si. Hi ha una
relació amb recursos invertits i resultats? Sembla que sí, però no sempre es
així...És difícil aconseguir-ho? Doncs sembla també que si. Repassem les
finals i els campions... Veiem...
82: ITALIA (Le Coq Sportif, no visible) – ALEMANYA (Adidas)
86: ARGENTINA (Le Coq Sportif) – ALEMANYA (Adidas)
90: ALEMANYA (Adidas) – ARGENTINA (Le Coq Sportif)
94: BRASIL (Umbro) – ITALIA (Puma, no visible)
98: FRANÇA (Adidas) – BRASIL (Nike)
02: BRASIL (Nike) – ALEMANYA (Adidas)
06: ITALIA (Puma) –FRANÇA (Adidas)
10: ESPANYA (Adidas) – Holanda (Nike)
Per tant, tot i la inversió
de Nike, la classificació per marques quedaria així:
ADIDAS: 3
LE COQ SPORTIF: 2
PUMA: 1
UMBRO: 1
NIKE: 1
També podem observar que cap
final s’ha jugat entre dos equips vestits per la mateixa marca. Cal parlar de
teories conspiracionistes?
Aquest any la gent aposta
per una final Brasil – Argentina: Neymar – Messi. Casualitat?
Per últim, cal ressaltar que
Adidas és sponsor oficial de la FIFA, sent l’única marca de material esportiu.
Pot influir?
Dues curiositats:
· L’intercanvi de samarretes
al final del partit es va fer tradicional després un partidàs al mundial de Mèxic
70 entre Anglaterra i Brasil, i on Bobby Moore i Pelé es van intercanviar les samarretes
reconeixent-se mútuament el gran partit jugat entre ells.
· Els colors de les samarretes
dels equips normalment son similars a les de les seves banderes, però hi ha
algunes excepcions:
Alemanya: Juga de blanc pels
colors de la bandera prussiana, blanc i negre. I la tradicional verda de segona
equipació es en honor a Irlanda, que va ser la primera selecció en voler jugar contra Alemanya després del règim
nazi.
Itàlia: Juga de blau per la
bandera de la casa de Saboia, casa de l’últim rei Italià (Víctor Emmanuelle
III)
Holanda: Taronja per la casa
reial del Països Baixos, la casa d’Orange.
Austràlia: De groc daurat i
verd perquè son els colors predominats de l’emblema floral del escut del país.
Espanya: Juga amb pantalons
blaus per imposició de la Falange, ja que aquest és el color que els
identificava.
Ghana: No he trobat
interpretacions...
Brutal l'entrada Àlex, no tinc paraules.
ResponEliminaJoder nen!!! Necessito dos dies per llegir tot això amb calma.
ResponEliminaGran article, Àlex. No m'havia plantejat el Mundial sota aquest punt de vista.
ResponEliminaDe moment, a vuitens de final, LOTTO i BURRDA resisteixen. PUMA ja ha caigut.
ResponEliminaEls cafeteros es podrien carregar Brasil, i així ens estalviem la final somiada per les marques: BRASIL-ARGENTINA.
Aconseguirem una final amb una sola marca?